december 9, 2021

Produktattributter i søgeresultatet

Du har måske opdaget, at der i søgeresultaterne i Google er begyndt at komme både relevante og irrelevante data om produkterne op under meta beskrivelsen. Du kan se et eksempel her, hvor der er land, vintype og alkoholprocent med.

Snippet fra søgeresultat med angivelse af en portvins produktdata
Oplagte produktdata ude i søgeresultatet

Her et andet eksempel fra en prissammenligningsside. Også med yderst relevant info.

Disse produktattributter får dit resultat til at fylde meget mere i søgeresultaterne (SERP) samtidigt med at det forbedrer resultatet for brugerne.

Men hvordan får man dem?

Disse attributter er hentet fra de strukturerede data, som du sandsynligvis i forvejen benytter på din webshop. Vi har i mange år angivet særligt billede, pris, navn, lagerstatus og mange har suppleret med anmeldelser. Men nu viser det sig at attributten, der hedder additionalProperty også kan vise sig at være værdifuld at udfylde. Det er i hvert fald denne, som Google napper informationen fra. -Og det bør du udnytte.

Her kan du angive forskellige oplysninger om produktet i formatet nøgle:værdi. Her er et par eksempler på det:

Materiale : bomuld

Højde : 120cm

Aldersgrænse : 13 år

Strøm : 3 AAA batterier

Så du skal egentligt blot identificere de ting, som dine brugere er interesserede i at vide om dine produkter og angive disse. Herefter skal de vises sådan her i din JSON-LD kode af produktet.

<script data-route-id="initial"  type="application/ld+json">
{"@context":"http://schema.org","@type":"Product","name":"FIFA 21 (PS4)",
"additionalProperty":[
{"@type":"PropertyValue","name":"Genre","value":"Børnevenlig, Sport, Simulator"},
{"@type":"PropertyValue","name":"Udgivelsesår","value":"2020"},
{"@type":"PropertyValue","name":"Aldersklassifikation","value":"3 år"},
{"@type":"PropertyValue","name":"Flere spillere pr. konsol","value":"Ja"},
{"@type":"PropertyValue","name":"VR-udgivelse","value":"Nej"}
]}
</script>

Simpelt ikke? (bemærk eksemplet er “forkortet” til kun at vise produktets navn og additionalProperty for overskuelighedens skyld).

Så du kan altså ikke angive en længere roman i “Value”. Det er korte værdier, du kan angive der og sørg for at angive noget, der er eller kan være relevant for dine besøgende at vide.

Hvordan gør man, når man har sin shop i Shoporama?

Det kan løses på flere måder. Den tricky del her, er at du sandsynligvis har så mange typer produkter, at det ikke er samme løsning til alle produkter. En t-shirt vi du måske angive materiale og en shampoo måske om den er parfumefri. Så du skal finde en måde, at angive flere ting på. Du kan både bruge dit produkts profil, du kan også benytte ekstrafelter. En tredje løsning er at proppe produkterne i en kategori, der f.eks. hedder “Parfumefri” og så tjekke på, om produktet er i denne kategori. Er det tilfældet, så skal den tilføje følgende:

{"@type":"PropertyValue","name":"Parfumerfri","value":"Ja"}

Der er som sagt flere måder at gøre det på. Uanset hvilken løsning, du benytter, skal du have din udvikler ind over.
Herunder finder du et par eksempler, din udvikler næsten kan copy-paste ind.

Løsning #1 – ekstrafelter

Har shoppen kun få varer eller få produktkategorier, kan man klare den med et sæt ekstrafelter. Hvis det f.eks. er en webshop med t-shirts, og vil man blot angive materialer samt om den har v-hals eller rund hals, så kan man lave ekstrafelterne

materiale=100% bomuld
hals=V-hals

I koden med JSON-LD kan det så klares med.

<{if $product->getMetaValue("materiale")}>
	{"@type":"PropertyValue","name":"Materiale","value":"<{$product->getMetaValue("materiale")}>"}
<{/if}>
<{if $product->getMetaValue("hals")}>
	,
	{"@type":"PropertyValue","name":"Hals","value":"<{$product->getMetaValue("hals")}>"}
<{/if}>

Har man flere forskellige produktattributter, så vil det være en fordel at brugerne selv kan tilføje både navn og værdi. Det kan løses ved at lave ekstrafelter sådan her.

additional1=Materiale|100% bomuld
additional2=Hals|V hals
additional3=Ærmer|Folded

I skabelonen skal du så igennem alle additional og spytte koden ud sådan her (og selvfølgelig igennem alle de additionals som man ønsker):

<{if $product->getMetaValue("additional1")}>
	<{assign var="temp" value=$product->getMetaValue("additional1")|explode:"|"}>
	{"@type":"PropertyValue","name":"<{$temp[0]}>","value":"<{$temp[1]}>"}
<{/if}>

Det er lidt hardcoded, men de fleste kan klare sig med 3-6 af den slags informationer, så det går i en snæver vending.

<{if $product->getMetaValue("additional1")}>
	<{assign var="temp" value="|"|explode:$product->getMetaValue("additional1")}>
	{"@type":"PropertyValue","name":"<{$temp[0]}>","value":"<{$temp[1]}>"}<{if $product->getMetaValue("additional2")}>,<{/if}>
<{/if}>
<{if $product->getMetaValue("additional2")}>
	<{assign var="temp" value="|"|explode:$product->getMetaValue("additional2")}>
	{"@type":"PropertyValue","name":"<{$temp[0]}>","value":"<{$temp[1]}>"}<{if $product->getMetaValue("additional3")}>,<{/if}>
<{/if}>
<{if $product->getMetaValue("additional3")}>
	<{assign var="temp" value="|"|explode:$product->getMetaValue("additional3")}>
	{"@type":"PropertyValue","name":"<{$temp[0]}>","value":"<{$temp[1]}>"}<{if $product->getMetaValue("additional4")}>,<{/if}>
<{/if}>

Løsning #2 kategorier

Har man kun en 1-10 forskellige attributter, man skal bruge, så kan man oprette dem som kategorier (husk at noindex’e dem i tilfælde af at du ikke ønsker dem indexeret).

Hvis vi går videre med t-shirts som eksempel kan du oprette kategorien “V-hals” og proppe alle t-shirts med V-hals i den kategori. I dine JSON-LD data skal der så blot gøres følgende:

<{if $product->hasCategory([CATEGORY_ID])}>
	{"@type":"PropertyValue","name":"Hals","value":"V-hals"}
<{/if}>

Bemærk – du skal finde ud af at sætte et komma efter hver linje, hvis der er flere linjer.

Er der spørgsmål til implementeringen, så spørg i Facebook gruppen for udviklere. Har du selv lavet en klog løsning, så del den endelig derinde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.