marts 18, 2020

50 ting, du kan gøre for din webshop i din coronakarantæne

Vi er alle bundet til vores hjemmekontor og i nogle shops er salget faldende. Alle dine aftaler er formodentligt aflyst, så den ressource, der før var knap, har vi nu i overflod: Tid.

Så der er tid til at få gjort alle de ting, du ikke tidligere har fået taget hånd om eller ikke har tid til, når du rammes af daglig drift. Her har vi lavet 50 ting, du kan gøre for at forbedre din webshop. Det er bare at gå i gang fra en ende af.

Vi ønsker jer alle god arbejdslyst og god kamp med at komme igennem disse krisetider.

#1 Opsæt, udfyld eller check dine open graph data

Open graph data er de data, som Facebook og Twitter henter og viser, når nogen deler en URL på f.eks. Facebook. De viser typisk en overskrift (hvor der gerne må være emojis i), et billede og en beskrivelse. Sørg for at skrive noget, som får folk til at klikke. Hvis du ikke har det opsat lige nu, så sæt det op. Har du det opsat, så tjek at det ser godt ud. Du kan teste, hvordan det ser ud lige her.

Vi har tidligere skrevet den ultimative guide til at dele på Facebook. Her får du mere viden om open graph.

#2 Tjek din Google Search Console for fejl

Ja – vi får jo alle en fejl i ny og næ. Tit er det ikke engang din (eller din programmørs) skyld, men pludselig kræver Google flere data og så står det som en fejl eller advarsel. Log ind i Google Search Console. Scroll ned til punktet “Forbedringer”. Her vil du se, om der skulle være noget, du kan tage dig af.

Her ser du forbedringer (men dog uden fejl)

#3 Opret en side til bloggere / influencers

Bloggere og instagrammere – ja også folk med et stort nyhedsbrev – kan skabe salg i din forretning. Nogle af dem opsøger dig aktivt, så det kan være en fordel at gøre det nemt for dem at komme i gang. Lav en specifik side til bloggere. Her forklarer du dem, hvordan I kan lave samarbejde, hvad du forventer af dem og hvad de kan forvente retur. Du kan lade dig inspirere af Ritos side til bloggere her og deres meget grundige guide til affiliates her.

#4 Læs, ret og forbedr dine transaktionelle mails

Du bruger masser af tid på dine nyhedsbreve. Men du bruger ingen tid på mails, du sender flest af: Dine transaktionelle mails. Det er din ordrebekræftelse, din mail om at ordren er sendt, din mail med opfordring til at anmelde produkterne eller anmelde din shop på Facebook. Nu er en god tid til at løbe emnelinjen og mailens indhold igennem. Tjek også at der er kampagnesporing på alle links i disse mails, så du kan se om folk klikker.

#5 Tjek din side for døde links

Døde links opstår jo fra tid til anden. Sider lukker eller flytter. Løb din side igennem med Screaming Frog eller et andet værktøj og se, om du skulle have nogle links på din side, som der skal rettes til. Du kan også lave den nemme manuelle og hente Chrome plug-in’et Check my links (det kan dog kun teste links på den enkelte side).

#6 Spor din søgefunktion i Analytics

Din søgefunktion er guld værd. Det er dén, mange af dine mest målrettede brugere søger hen imod, når de lander på siden. For dig som shopejer kan du håbe på, at den gør arbejdet godt nok. Men det skal du ikke stole på. Så sørg for at få sporet, hvad folk søger på. Du bør også gå skridtet videre og spore specifikt på de ting, som folk søger på, som ikke giver noget resultat.

Her er en guide til at opsætte sporing af søgefunktionen i Google Analytics (lidt forældet, men mon ikke du fanger den).

#7 Sæt heatmap sporing op

Heatmaps er en anden form for webanalyse end du kender fra Google Analytics. Det kan desværre godt koste lidt på hastigheden af din webshop, men den viden du kan få derfra kan være uvurderlig god. Det samme gælder screen recordings. Det er skærmoptagelser af dine brugere, der bruger din webshop. Hvis du benytter Capturly får du en gratis konto og her kan du speede skærmoptagelserne op, når du ser dem. Så kommer du hurtigere igennem guldet. Det kan sættes op på 5-10 minutter.

Heatmap af adresse-trin på Faktorfobi

#8 Tjek din Facebook pixel

Du har sikkert opsat din Facebook pixel for år og dag siden. Men kører tingene som de skal? I videoen her kan du se, hvordan du tjekker at din Facebook pixel tracker, det den skal.

#9 Skift til Google Tag Manager

Ja … her skal vi ikke selv være for hellige for det er et ømt punkt ved os. Vi kan dog godt se, at Google Tag Manager er smart. Så har du ekstra tid i disse dage, er det måske nu, du skal brygge den store kande kaffe og få sat dig ind i, hvad Google Tag Manager er og startet på migreringen.

#10 Gå dit check ud-flow igennem – på en mobil

Ja… mere kompliceret behøver det ikke være. Tag en mobil og gennemfør en ordre. Sørg for at du både prøver at slette et produkt i indkøbskurven, vælger med og uden levering til pakkeshop, hvis du har det og betaler med både kreditkort og MobilePay. Det er tit, det giver en aha-oplevelse.

#11 Få flere anmeldelser (på den manuelle måde)

Håndpluk 25-50 af dine kunder og skriv en mail til dem og spørg, om de ikke vil hjælpe dig med en anmeldelse på enten Trustpilot, Google My Business, Ratepanel eller Facebook. Gør mailen personlig – for du har faktisk håndplukket de her kunder. Spred dine anmeldelser ud, så du ikke har alle på Trustpilot eller alle på Facebook.

#12 Tjek dine strukturerede data

Kig lige igennem en ekstra gang om Google læser og forstår alle dine stukturerede data. Vi ser tit, at folk lige glemmer at vise prisen korrekt eller har tilføjet produktanmeldelser på produkterne og ikke fået dem markeret op med strukturerede data. Du kan bruge Googles værktøj her til at tjekke, at alt er som det skal være.

#13 Opret en blog (eller skriv et blogindlæg)

Har din webshop ikke en blog, så få den sat i søen. Har du allerede en blog, så få skrevet det blogindlæg, du ikke får skrevet til hverdag.

#14 Automatisér en arbejdsgang

Indrøm du har tænkt over det flere gange. Du har tænkt “det her må kunne gøres smartere” eller “hvis bare de her bilag selv kunne finde vej til regnskabsprogrammet”. Det kan ofte gøres nemmere end du regner med. Du kan enten kigge på at lavet noget med Zapier. Eller også bare starte simpelt og sætte regler op i dit email program. Vi har f.eks. regler, der siger at kommer der en mail med emnelinjen “faktura” og er afsenderen fra vores teleselskab, så skal den videresende mailen til vores regnskabsprogram. Det samme med et par andre afsendere. Det sparer ikke flere timer om måneden, men en halv time om måneden tæller også.

Går du all in, kan du kigge på værktøjet Roger.ai.

#15 Kontrollér dit filter

Filtre er geniale, hvis du har lange produktlister. Tag et grundigt kig på dem? Er de stadig aktuelle eller er der f.eks. brands eller kategorier, du ikke fører længere, som du skal have fjernet? Eller er der kommet nye til?

Klik også i filteret og gerne flere felter og se, om det er de rigtige produkter, der bliver vist og skjult.

Vil du bruge ekstra tid på det, så sæt sporing på. Det er guld værd at vide, hvad folk klikker på i dit filter. Vi anbefaler Google Analytics hændelsessporing.

#16 Tjek din auto mail, der kommer ved dobbelt opt-in

De fleste i dag bruger dobbelt opt-in på tilmelding af nyhedsbrevet. Men den mail, du fik sat op dengang blev skrevet i hast og jag, da du havde 100 andre ting, der skulle gøres, da din webshop skulle åbne.

Nu er der tid til at løbe den igennem og se, om du kan pushe nogle andre varegrupper, har fået nyt telefonnummer eller skal ændre andet ved den. Tilmeld dig selv til dit eget nyhedsbrev og se, hvad der sker.

#17 Send et nyhedsbrev, der ikke handler om salg

Normalt sender du nyhedsbreve ud, når du vil sælge noget. Fordi du ved folk har fået børnepenge eller løn eller Black Friday nærmer sig. Det er nye tider lige nu, så også tid til at skrive nye mails. Sæt dig og skriv en mail, der ikke handler om salg, corona eller at det er svære tider. Find et rigtigt godt tip som du kan give dine læsere. Pak det fint ind i en email og send det. Og nej … der er måske ingen skyhøj ROI i kroner og ører. Men det kan vise sig, at der er en gigantisk karma-ROI på den mail. Prøv det – det værste der kan ske er at du bruger et par timer.

#18 Tag Klitsgaards gratis-kursus

Christina Klitsgaard har ompakket et af sine kurser og forærer det gratis her i corona-tiden. Tag det – det er fyldt med godbidder.

#19 Kom i gang med affiliate

Rigtigt mange webshops kom aldrig lige i gang med affiliate marketing. Det er lidt en skam for det er no cure no pay-marketing og det er jo den sikreste form for markedsføring. Vi vil godt opfordre til at støtte danske forretninger, så her vil vi pege på PartnerAds. Det koster lidt up front at komme i gang, men derfra er det ekstra salg i din webshop.

#20 Opsæt Morningscore og start din første mission

Morningscore er et dansk SEO-værktøj, som er ret nemt tilgængeligt og arbejder med at du kan opsætte en mission. Det giver dig også en idé om, hvor meget du rent faktisk kan hente i kroner og ører på din SEO-indsats. Det er ret fedt og du får en gratis prøveperiode. Sæt din shop ind og ganske kort efter er der data. Vælger du at fortsætte efter prøveperioden, så kan du få 25% rabat med koden “vadskaer25”. Kom i gang her.

#21 Lav et likviditetsbudget

Et likviditetsbudget giver dig et overblik over, hvad du har på kontoen næste måned og om 6 måneder. Det er ikke et driftsbudget, men en oversigt over pengestrømmen ind og ud af din forretning. Det betyder du skal lave et budget med beløb inklusiv moms. Altså på månedsbasis indtaster du både indtægter og udgifter inkl. moms. Når du har trukket de to tal fra hinanden, kan du se, hvad månedens resultat er og hvad der står på din saldo herefter. Det er et super redskab til at skabe overblik ud i fremtiden.

Og ja – det er svært at gætte, hvad du omsætter for i den kommende tid. Men det bliver jo ikke nemmere af at forsøge at have det hele i hovedet.

#22 Læs eller genlæs Don’t Make Me Think

Det er bare den bedste bog, der er skrevet om hjemmesider. Læs den igen. Efter hvert kapitel går du din egen webshop igennem og ser, om der er noget, der skal rettes til der.

#23 Øg hastigheden

Alle vil have hurtigere websites i dag. Brug en time eller to på at forbedre hastigheden på din webshop. Et par lavthængende frugter kan være at skifte dine tunge jpg billeder ud med webp formatet (ja, det er bare at ændre en indstilling, hvis du bruger Shoporama) . Allerede her er der hentet megen hastighed. Ellers er der god gammeldags caching. Det er der stadig mange, der har undladt at aktivere. Du kan tjekke din sides hastighed her.

#24 Tjek din snippets i Google (og gør dem bedre)

Lav en site søgning på dit eget site og se, hvad det nu er du har stående i din title og meta description. Se om noget af det er noget vrøvl, om nogle bliver skåret af forkerte steder og få dem så tilpasset, så de er både klikvenlige, indeholder dine primære søgeord og ser ordentlige ud i søgeresultatet. Du kan “øve dig” på Torbjørn Flensteds værktøj her.

#25 Gør dine kategoritekster skarpere

Tag dine 5 vigtigste kategorier. Løb teksterne på siden igennem. Er de gode nok, så skrive 2-3 gange så meget. Er de ikke gode nok, så skriv dem om.

#26 Skær i udgifterne

Ring til dit teleselskab, din internetudbyder og dit forsikringsselskab og sig, du løber alle dine udgifter igennem og tænker, de her er for dyre. Ofte er de villige til at give dig en bedre pris. Der kan nemt ligge store besparelser på årsbasis her. Du har sikkert flere steder end de tre steder her, du kan skære.

#27 Start en netværksgruppe

Skriv til 3 personer, som du mener, du kan lære noget af. Spørg om de vil være med til at mødes én gang i kvartalet. Skriv, hvorfor du har udvalgt netop dem og hvad du selv vil bidrage med. At de ikke skal binde sig til noget, men om de kan overveje at mødes og dele viden. Du kan lære ekstremt værdifulde ting af et netværk. Hør podcasten her om at starte en netværksgruppe.

#28 Ræk ud til influencers

Lav en liste over 10 influencers, du gerne vil lave et samarbejde med. Send dem en mail, hvor du forklarer dem, hvorfor det netop er dem, du vil arbejde sammen med og hvad de kan få ud af et samarbejde med dig. Der kan gå længe inden den arbejdsindsats bærer frugt, men det er frø, du planter nu og høster senere.

#29 Sæt i søen til noget PR

Hør podcasten med Mette Holbæk her og denne her med Mathilde. Når du har hørt dem, går du i tænkeboks og ser på, om du kan gøre noget for at få PR. Nuvel… det er nok svært i denne tid, hvor der er rift om breaking-artiklerne. Men det kan ikke skade at starte din brainstorm og at indsamle potentielle journalister.

#30 Få lavet de visitkort

Der kommer en dag, hvor vi igen skal ud at mødes med kunder og samarbejdspartnere og selvom visitkort virker gammeldags, så er det faktisk tit stadig en praktisk foranstaltning. Vi får selv printet visitkort og postkort ved Moo (det er et affiliatelink, så vi får en kickback, hvis du bruger det). Deres side er nem at bruge og kvaliteten høj.

#31 Opret en YouTube kanal

Det er muligt du tænker “jeg har ikke noget at lave video om”. Men det har de fleste fleste alligevel. Det kan bare være et slideshow af nogle af dine produkter. Det er vores overbevisning at en YouTube video vil kunne hjælpe dig i din SEO-indsats. Der sker ikke noget ved at oprette kanalen (så kan du altid lægge videoer ud senere). Husk dog – done is better than perfect. Smid noget op – det bliver ikke en flot produceret video i første hug. Se evt. Brian Deans video om, hvordan man kommer igang.

#32 Få dit logo på MobilePay

Da du oprettede din MobilePay i dit betalingsgateway var der nok ikke mulighed for at tilknytte dit logo. Den tog i starten blot dit normale logo, men da det i MobilePay er kvadratisk, så det ofte fjollet ud. Men i dag kan de fleste betalingsgateways tage imod et kvadratisk logo til MobilePay, så det ser ordentligt ud.

#33 Sæt “autojump” på din kreditkortformular

Bruger du QuickPay kan du sætte “autojump” på felter i kreditkortet. Det er en dejlig Don’t Make Me Think-tilgang til tingene. I QuickPay går du i Settings -> Brandings og klikker på “Edit brandings configs”. Så vipper du “Autojump” over og voilá – folk bliver automatisk sendt videre.

Slå autojump til

#34 Sæt shoppen til at overføre kundens nummer direkte til MobilePay

Når kunden én gang har udfyldt sit mobilnummer i din webshop, er det lidt dumt, at de skal udfylde det igen i betalingsvinduet, hvis de vil betale med MobilePay. Bruger du Shoporama og QuickPay er det nemt at sætte op. Der er en kort guide her. Bruger du en anden shopløsning, må du kontakte dem og høre, hvordan man gør.

#35 Gennemgå dine opsalgsprodukter i check ud

De fleste i dag har en eller anden form for mersalg og opsalg i deres check ud-flow. Men de fleste satte dette op for lang tid siden. Tag og gå dem igennem for forskellige varekategorier og kontrollér at de er relevante og også er produkter, der er rigeligt på lager af og har fint dækningsbidrag.

#36 Øg din arbejdshastighed i de daglige rutiner

Som regel laver du de samme søgninger. Enten på et produkt eller et ordrenummer. Det foregår tit ved, at du går til ordreoversigten. Klikker i søgefeltet og indtaster f.eks. et efternavn. Det kan gøres meget smartere med genveje i din browser. Det tager virkeligt ikke lang tid at sætte op og du kommer til at spare masser af tid på et helt år. Prøv at sætte den første op og du bliver hooked på det. Du finder vores guide her.

#37 Få sat SPF op eller kontrollér din nuværende opsætning

SPF sikrer, at du ikke ender i spam. Eller – det er i hvert fald første trin til ikke at ende i spammappen. Men har du skiftet mailudbyder eller shopsystem siden du fik opsat din SPF, så er det nok tid til lige at give dem et 100.000 km eftersyn. Ja – det er kedeligt. Men for pokker, det er vigtigt.

Du finder en guide til SPF her. Du kan også lytte til en podcast med danske David McNally om spamfiltrene for at forstå emnet bedre.

#38 Start opsamling af seller ratings i Google Merchant Center

Seller ratings er en anmeldelser af din webshop. Invitationen til at anmelde bliver udsendt af Google, så troværdigheden er ret høj. Det er klart værd at begynde at indsamle anmeldelser. Du kan læse om Google Seller ratings her.

Med gode anmeldelser kan du få stjerner med på dine Google Ads

Stjerner i dine Google Ads

#39 Start opsamling af product ratings i Google Merchant Center

Google product ratings er anmeldelse af de produkter, du sælger. Når du har opsat det, har du mulighed for at få stjerner med ud under dine Google Shopping annoncer.

#40 Sæt Google Analytics intelligence op

Google Analytics Intelligence er en beskedservice fra Google Analytics. Du kan f.eks. sætte Analytics op til at give dig besked, hvis der ikke længere er nogen søgninger på din shop, hvis der ikke er trafik fra Google Ads eller f.eks. ingen trafik fra Pricerunner. Typisk sker den slags fordi dit kreditkort er udløbet og ofte går der lang tid, inden man opdager det.

Du fortæller blot Google Analytics Intelligence, hvornår du vil have en besked. Så holder de øje med peaks eller fald i det, der sker på din side og sender dig en mail, hvis der er udsving.

#41 Start en split-test

Har du trafik nok, så er det måske tid at få startet en split-test.

Lad være med at gøre det overkompliceret. Start evt. bare med at teste, om det hjælper at øge fonten med 1-4 pixels og gøre den lidt mørkere. I stedet for den store forkromede test, så start simpelt. Det er gratis at bruge Googles værktøj Google Optimze.

#42 Tweak dine transaktionelle mails

Din webshop sender mails ud på dine vegne. Men derfor kan de jo godt være tilpassede. I Shoporama kan du skrive “God weekend” om fredagen, “Godmorgen” hvis mailen ryger ud mellem 6 og 9 f.eks. , “Godaften” hvis mailen bliver sendt ud om aftenen og “God jul” i december. Reglerne sætter du selv op, så det er egentligt bare din egen flid og fantasi, der sætter grænsen. Guiden til Shoporama shops er her.

#43 Book din kalender ud i fremtiden

Når det her corona er ovre, så går der drift i den igen. Du kan allerede nu bruge tiden på at sætte krydser i din kalender, så du har tid til at få opsat nyhedsmails lige op til børnepengeudbetalingen, lønningsdage, julesalget og hvad der ellers er af vigtige dage i forhold til din webshop. Sørg for at der er tid til at skrive disse mails – ellers når du det ikke, når der er gang i hjulene igen.

#44 Sæt chat på din shop

Afprøv at have en chat på din webshop. Du kan få en gratis løsning ved Tawk.to. Aktivér den i aften og se, hvad der “dukker op”. Det er ofte god viden at sidde ved sin chat – folk spørger om ting, man selv tog for givet.

#45 Kig din chats historik igennem

Har du allerede en chat på din webshop, så løb gamle chatsessioner igennem. Er der spørgsmål, der går igen? Det er der givetvis og det er en oplagt mulighed for enten at fremhæve disse oplysninger (det kunne være “hvad koster fragt?” eller “hvor lang returret er der?”) eller at tilføje spørgsmålene til din webshops FAQ.

#46 Sæt en exit intent på din shop

En exit intent pop-up er en pop up, der kommer, når en bruger er ved at forlade din webshop. Hvis du synes, det er lige aggressivt nok at gøre det på alle sider kan du overveje kun at have den i dit check ud-flow. Det er her, det er dyrest at miste dine besøgende. Der findes et hav af værktøjer derude til at lave den – f.eks. danske Sleeknote –  og vil du selv bygge den, kan du finde en guide til det her.

#47 Lav et opslag på din Google My Business side

Prøv at Google din egen forretning. Hvis du opdaterer på Google My Business, så kan du fremhæve produkter og nyheder her. Her kan du se et eksempel fra Faktorfobi. Det tager kun 3-5 minutter at lave sådan et opslag og bliver vist til alle, der søger efter din webshops navn.

Produkter fra Faktorfobi

#48 Tjek dine stamoplysninger i Google My Business

Nu du alligevel er i Google My Business, så tjek lige at dine stamoplysninger som telefonnummer, adresse og åbningstider passer. Det tager kun 5 minutter at opdatere dem.

#49 Bliv klogere i småbidder

Der er to danske podcasts, der bliver udgivet i meget kort format (under 10 minutter pr. afsnit), men som er spækket med viden. Det er Marketers Morgen og MarketingBrief. Hør dem allesammen nu. Ideerne vil vælte frem.

#50 Byg links

Den slags bør man altid gøre… men er der stille i shoppen er det en oplagt chance for at få gjort noget ved det. Vores kunde Rikke, der har Feststemning er gået i gang. Hun har skrevet til et par af sine leverandører, om hun ikke må komme med en udtalelse om dem og få et link.

Du kan også vælge at gæsteblogge i andre brancher. Her er et eksempel på hvordan en guide til en kanotur er blevet til et link til Faktorfobi. Det tager lang tid at skrive sådan en guide, men linket er der altid.

God arbejdslyst

Vi håber denne liste har givet dig inspiration til at arbejde med din webshop og at du får rykket på nogle af de ting, du gerne ville ha’ gjort, men aldrig fik gjort præ-corona.

Har du andre tips, du vil dele, så smid dem i kommentarerne.

4 svar til “50 ting, du kan gøre for din webshop i din coronakarantæne”

  1. Super fine tips til optimering af ens webshop. Er sikker på, at Shoporama ville være et rigtig godt valg af ehandelsplatform, hvis man ikke ønsker en open source platform.

    • Tak for det, Jens.

      Shoporama er et fint valg til nogle typer webshops, men ikke nødvendigvis alle.
      Vores kunder sætter særligt pris på at slippe for selv at stå for opdateringer af open source løsninger og så for netværket. Omvendt kan man jo sagtens være typen, der elsker at hacke og skrue på sin webløsning og så er en open source nok en sjovere løsning (omend vi har et meget fleksibelt REST interface, man kan lege med).

  2. Morten siger:

    Super håndgribelig og “go to” artikel – tak Morten! 🙂

  3. Lars siger:

    Hvis man overvejer at sætte en chat på sin webshop, er det en god ide at teste flere chatløsninger og se hvordan de påvirker shoppens hastighed. Mange chatløsninger lægger adskille sekunder til hvor lang tid det tager at indlæse en side og det kan have ødelæggende indvirkning på Google ranking og brugerens oplevelse af shoppen. Min erfaring er, at især Tawk er meget tung.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.