december 6, 2015

Til din SEO / SEM konsulent

På et tidspunkt i din tid som shopejer, får du meget sandsynligt brug for at hyre en konsulent eller et bureau ind til at hjælpe dig med markedsføring i søgemaskinerne. Af erfaring ved vi, at de har nogle spørgsmål til dig vedr. din side og/eller din platform. De spørgsmål har vi prøvet at besvare her. Har de spørgsmål, der ikke er besvaret her, så er de naturligvis velkomne til at kontakte os med dem.

Onpage SEO

Vores kunder styrer selv deres onpage SEO i form af html, css og javascript. Så hvis koden ikke er semantisk korrekt eller er noget rod, så kan kunden frit ændre i sin html (kræver kendskab til en FTP editor og html, men det kræver jo også kendskab til biler, hvis man vil rode med sin bil selv).

Kan de få mikroformats / schema.org på produkterne?

Jeps… qva at de kan rode med det hele selv er det bare at implementere det.

Noindex

Der er allerede noindex på 404 siderne og søgeresultaterne.
Ønsker man specifikke sider ekskluderet i søgemaskinerne, kan man aktivere noindex, follow på både statiske sider, kategorier, landingssider og produkter.

Kan kunden få SSL på shoppen?

Ja – de skal kontakte os, så kan de få SSL på deres shop.

Kan vi skrue op for hastigheden?

Muligvis. Der er flere forskellige muligheder for at aktivere caching. Både på hele shoppen og på enkelte dele af koden. Der udover kan man vælge at benytte komprimering af billederne.

Tips til dig som SEO mand

Her har vi samlet et par tips, som vi tænker kan hjælpe dig, og som du muligvis ikke er vant til at have adgang til i andre shopsystemer.

Du kan benytte wildcards i dine title og descriptions på produkter. Du kan benytte [STOCK], [PRICE], [SUPPLIER] og [NAME]. På den måde kan du også få prisen og lagerantal ud i SERP (selv uden rich snippets).

Hvis du angiver et produkt som canonical og produktet bliver udsolgt (og fjernet fra shoppen), før det produkt som angiver det andet som canonical, så vil vi automatisk vise en advarsel forrest i shoppen.

Fejl i canonicals

Redirects

Du kan naturligvis lave redirects på Shoporama.
Du kan oprette dem manuelt eller importere en masse.
Du kan desuden bruge regulære udtryk i dine redirects.
Find vejledning i redirects her.

Du kan også lave regulære udtryk i dine redirects.

Bemærk også at når din kunde sletter en kategori eller et produkt, så bliver de prompted for om de vil redirecte denne. Du kan jo uddanne dem i, hvad de skal gøre.

Der er også mulighed for at lade landingssider redirecte til en anden kategori, hvis der ikke er produkter der opfylder de regler, som der er sat op for landingssiden.

Videresende trafik fra tom landingsside

Kan jeg lave et sitemap?

Både og… du kan ikke kalde den /sitemap
Det er en beskyttet URL i systemet.
Men … man kan få sin designpartner til at lave et sitemap over alle produkter, landingssider, statiske sider og kategorier. Det kan laves både som xml og html.

Der findes allerede et sitemap på /sitemap.xml

Landingssider

Landingssider er én af Shoporamas styrker på SEO-fronten. En landingsside er en dynamisk kategori – eller en slags kategori, hvor man ikke kommer produkter i, men derimod sætter regler op. F.eks. kan man tage alle de produkter, der er i kategorien drenge og t-shirts og så har man drenge t-shirts. Man kan så lave en ny og tilføje reglen at udsalgsprisen skal være større end 0. Så har man alle drenge t-shirts på udsalg. Eller f.eks. tage alle t-shirts fra Hummel eller nedsatte t-shirts fra Hummel.
Kort sagt så skal kunden ikke sidde og tilføje produkter til et hav af kategorier, men blot berige produktet med egenskaber, så flytter vi dem rundt.
Det er en effektiv måde at lave virkeligt mange sider til søgemaskinerne

Se her hvor nemt det er.

Vi hjælper med 404 siderne

Som SEO-mand foretrækker du nok at have øje med det her i Google Search Console, men vi holder også et øje, hvis der kommer trafik ind til din kundes shop fra en anden side og trafikken ender på en 404 side (spildt linkjuice – argh… )

Vi holder et vågent øje med dette, så du kan få den redirectet og snappe linkjuicen op.

Du finder den i bunden af forsiden. Her er et punkt under notifikationer

Manglende titles, descriptions & billedbeskrivelser

Klikker du på “Se dem her” under Forslag til forbedringer, så vil du se de kategorier, der ikke har title og descriptions samt de produkter, der mangler beskrivelser på billederne. Et hurtigt sted at sætte din kunde i gang 🙂

Brug ikke søgemaskinen til at lave landingssider!

Det er jo meget brugt af Google Ads konsulenter, at benytte shoppens søgefunktion til at lave specifikke landingssider med. Det bør du ikke gøre. Det vil give nogle skæve tal i Google Analytics og det er svært at variere tekster på siden, så siden fremstår mere relevant.

Hvis du ønsker at benytte en søgning, så lav det som en landingsside. Her kan du opnå præcis samme resultat, men selv bestemme url, title, description og få ekstra tekster ind på siden.

Se, hvad brugerne har søgt på

Vi tracker også, hvad brugerne søger på i webshoppen. Det kan bruges til din søgeordsanalyse eller til generel forbedring af webshoppen.

Du kan også se, hvad folk har søgt på, som ikke har givet noget resultat. Du finder linket nederst på forsiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.