Skal du være MobilePay eller Swipp?

Du kan ikke undgå at have set Swipp-reklamer (eller folk der gør grin med dem). Du har sikkert også MobilePay installeret på din smartphone. Hvorfor?

1. Fordi MobilePay gik efter »Done is better than perfect« og »Launch crap but launch« og »Fuck it – ship it« (skylder at sige, at MobilePay på ingen måde er crap, men de lancerede et såkaldt minimum viable product. Altså et produkt der kunne bruges. Måske ikke i alle situationer (du kan ikke købe din nye bil med MobilePay, men hvor tit er det lige, du køber bil?).

2. Swipp gjorde det modsatte. Finpudsede og debatterede den bedste løsning. Sad og kælede for punktummer og lavede kravspecifikationer. Og kom halsende efter MobilePay med et klodset produkt. Resultat: Lige nu bruger de formuer på reklamer og medarbejdere, der giver køb på deres egen integritet ved at nedgøre MobilePay i håb om at vi så skifter.

Hvad har det med dig at gøre, spørger du måske. Måske ingenting, men jeg ser rigtigt mange, der sidder og finpudser deres webshop og webshop drømme, alt imens er der er en måske klodset, måske halv-færdig, måske grim webshop, der løber med salget, starter på at opbygge en stor fanbase på Facebook, en kæmpe email liste, henter de gode placeringer i Google og får en fantastisk quality score på sine AdWords annoncer. Imens sidder du og vælger farvenuancer på din webshop eller gennemgår teksterne for 5. gang (hey – man kan godt ændre farverne efter man har lanceret sin webshop).

Har du læst bogen Delivering Happiness vil du vide, at fyren der startede Zappos ikke engang havde alle produkter i sin webshop. Han gik ned i en skobutik, tog et billede af en sko, lagde den op i sin webshop og blev den solgt, løb han ned i skobutikken, købte skoen og sendte den til kunden. Har du ikke læst bogen, så gør det ;-)

Efter sigende sad der folk ved Kodak og finpudsede en foto-app, der kunne det samme som Instagram. I evigheder… i mellemtiden kom Instagram så ud af en garage, hvor 3-4 studerende havde lavet den. Den var ikke perfekt, men den var der. De løb med alle brugerne og Kodak endte med at kassere deres app.

Min pointe: Launch crap but launch!

Det sjove er, at når du er i gang, så sker der ting og sager. Folk skriver og besøger din shop. Du bliver flov over at de ser dét, der ikke virker og får det fikset i stedet for at se endnu et afsnit på Netflix.

Har du brug for endnu et skud motivation for at få fingeren ud, så tag og lyt med her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>