april 30, 2018

Mød Stig – han sælger frugttræer på sin Shoporama shop

Stig Pedersen er gartner. Men er kommet til skade med foden. Så han kan ikke vandre op og ned mellem frugttræerne længere. Det har dog ikke slåetStig ud af kurs. Han åbnede da bare en webshop med frugttræer, frugtbuske og hækplanter. Eller… han har haft en webshop tidligere. Den kom bare aldrig rigtigt i blomst. Den var så at sige visnet hen (hvis du forstår sådan en lille sproglig finesse 😉 ). Så hørte Stig om Shoporama og tænkte “den skal køre på Shoporama”.

Når sandheden skal frem, så forsøgte vi at tale ham fra det. Vi anbefalte noget open source, så Stig kunne udvide den med flere typer rabatter og diverse beregnere, der kan udregne hvor mange planter, han skal bruge, men Stig holdt fast i sin beslutning – og hvis der er noget, vi har respekt for, så er det, at man tror på det, man laver. Så Stig fik sin webshop over på Shoporama.

Den del i sig selv er ikke så interessant. Dét, der er interessant, er, at dagen efter Stig flyttede sin webshop over på Shoporama, tikkede første ordre ind. En ordre på 5500,-

Da jeg hørte det, spurgte jeg Stig “okay – men var det et tilfælde eller er der kommet flere ordrer?” og Stig svarede “nej, der er helt sikkert sket noget, efter jeg flyttede, for ordrerne bliver ved med at tikke ind”.

Stig Pedersen og Morten Vadskær

Jeg synes, historien var så god, at Stig fortjente en plads her på bloggen. Så jeg har lavet et mini-interview med ham.

Fortæl lidt om dig selv, Stig

Jeg hedder Stig Pedersen, er 48 år, jeg har været selvstændig det meste af mit liv. Startede som planteskolegartner i 2001, har været i både planteskole-produktion, havecenter detailhandel, design og anlæg af haver, vedligeholdelse ved firmaer og undervist på teknisk skole i Odense.

Jeg åbnede min egen planteskole i 2010. I 2012 åbnede min daværende kone og jeg en webshop med haveplanter. Hun stod for alt det tekniske, og jeg drev den fysiske butik og pakkede varer til webshoppen.

For at få lidt ro på efter min skilsmisse, tog jeg et lønmodtagerjob for første gang i mange år, men der gik ikke længe før jeg viste at jeg skulle være selvstændig igen.

Sidste år kom jeg til skade med min fod og skulle finde på noget mere stillesiddende. Ideen om webshop blev taget frem igen, men det var hurtigt meget tydeligt at den gamle shop som havde stået stille i 2-3 år ikke kunne bruges, hvis jeg skulle have PlanteCenterFyn.dk op på det niveau jeg vil have den.

På et kursus mødte jeg Morten Vadskær og hørte om Shoporama, og det tog mig ikke længe før jeg havde besluttet mig for, at det var det system jeg ville bruge. (det tog længere tid at overtale Morten om at det var det rigtige)  ;o)

Hvorfor valgte du Shoporama?

Det er en kombination af flere ting, hastighed, SEO-venlighed, og så kan jeg huske at, der i min gamle shop hele tiden var noget der skulle tilkøbes, og lige pludselig vidste vi ikke om det virkede hvis vi opdaterede til en nyere version. Alt det er jeg fri for i Shoporama.

Samtidig må jeg sige, at det var en fornøjelse at se hvor aktiv Facebook gruppen er, og der går ikke mange øjeblikke før der er nogen der hjælper, hvis der er en der sidder med et problem.

Jeg glæder mig helt vildt til at møde en masse spændende mennesker og lære en masse, på workshops, Shoporama Symposium og Shoporama Refuga.

Hvordan greb du det an, med at åbne?

Der var ikke så meget diskussion (mest fordi jeg kun er mig selv). Jeg skulle have hjælp til at flytte alle produkterne fra den gamle shop til den nye, og til at lave redirects på det hele.
Jeg kiggede lidt på Shoporamas Facebookgruppe og ringede til Kasper Stück fra Eaglemedia. Efter lidt snak frem og tilbage, sendte han en pris til mig, og jeg accepterede.

Af flere forskellige grunde havde jeg lidt travlt med at få åbnet den nye shop. Jeg var da langt fra klar, da vi åbnede, men nu skulle det være.

Kasper lavede satte shoppen i luften mandag aften, og tirsdag formiddag kl. 10.26 gik den første ordre i gennem: For 5.460 kr. Prima Færdighæk.

Jeg må indrømme, at det var svært at sidde stille på stolen.

Jeg ved at der kommer mange lange aftener med billeder, tekster og tekniske udfordringer.

Det er fedt at arbejde med en vare som man elsker, og det er super fedt når man får glade og tilfredse kunder i telefonen som fortæller at haveprojektet i weekenden blev lige præcist som de havde håbet på, eller kunder der uopfordret sender billeder af deres nye flotte hæk.

Hvad er det bedste ved Shoporama?
Jeg synes, at Shoporama er forholdsvis nemt at gå til, også selv om jeg, mildt sagt, ikke er ret teknisk anlagt. Der er selvfølgelig rigtig meget, jeg skal lære, men det grundlæggende i systemet er logisk opbygget, og der er rigtig mange guides og videoer. Og igen må jeg fremhæve Shoporama – hjælpe-forum på Facebook.

Hvad er det værste ved Shoporama?
Jeg er endnu ikke stødt på noget i systemet, som jeg er utilfreds med, men der kommer jo nok noget, når jeg får brug for at dykke længere ned i systemet.
Men så er det jo godt at der ikke er langt til Shoporama supporten, og nogle mennesker jeg ved, der er interesserede i at det går godt for mig og min forretning.

Hvordan sender man et æbletræ med posten? -Og hvilket æbletræ bør man efter din mening have i sin have?
Nu har posten jo aldrig været en mulighed for os, men det at sende planter med fragtmanden har selvfølgelig taget lidt tid at finde ud af, men vi fandt nu hurtigt frem til Brink Transport, og det har virket godt, vi sender næsten alt med Brink, det er kun de meget tunge paller med Prima FærdigHæk der kommer med større lastbiler.

Hvilket æbletræ man skal have…tja, hvilken farve bil skal man have, det er jo meget en smagssag.
Mange børn er glade for Rød Ananas, det er et lidt sødere æble som modner forholdsvis tidligt.
Jeg kan godt lide et lidt mere frisk og syrligt æble, det kunne være den gode gamle danske sort, Ingrid Marie, eller det duftende og smagfulde Filippa.

Til alle jer der arbejder med webshop eller andet kontorarbejde:
Husk at komme ud og dufte til græsset og nyde de mange blomster.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.