januar 11, 2017

Få besked, når der er for mange på dine 404 sider

404 sider… du kan ikke undgå dem. Folk vil altid finde derind. Men ind imellem kan det tage overhånd. Lad os tage et eksempel:

Du har en side med f.eks. Hummel badetøj som ligger på URL http://www.faktorfobi.dk/hummel-badetoej

En populær blogger synes det er fint og blogger om det. Hun kommer bare til at skrive forkert URL, så der står http://www.faktorfobi.dk/hummel-badetoj

Av… masser af besøgende, der går forgæves. (Altså lander på din 404 side).

Ville du opdage det? Måske – måske ikke.

Nuvel – Google Analytics har et punkt, der hedder “Intelligence”. Den kan holde øje med unaturlige udsving på din shop. Når det er sat op, så får du en mail, hvis der sker noget underligt. Og i dag skal du se, hvordan du sætter det op, så du kan få en mail, når der er stigning med f.eks. X % i dine 404 sider.

1) Gå ind på en 404 side og find sidens title. På Faktorfobi kan du se, det er “404 Not Found”. Du finder sidens titel ved at gå på en 404 side og trykke “vis kilde”. Den tekst, der står i dine title tags, er din titel.

Overvåg 404 sider i Analytics

 

 

2) Log ind i Analytics og klik på “Intelligence hændelser” ude i venstre side

Overvåg 404 sider i Analytics

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Klik på “Oversigt” under Intelligence hændelser og klik så på fanebladet “Tilpassede underretninger”.

404 fejl i Analytics

4) Når du har klikket på den, klikker du på fanen “Administrer tilpassede underretninger” (kræver du har admin adgang).

5) Klik på den røde knap “+ Ny underretning”.

6) Giv den et navn (f.eks. “Stigning i 404 fejl”). Sæt et flueben i “Send mig en email, når denne underretning udløses”. Og dine dropdowns sætter du op som på skærmdumpet her. Dog med den ændring, at du sætter din egen titel ind i feltet “Værdi”.

Overvåg 404 fejl

Bemærk, når du skal finde f.eks. “Sidetitel” i den grønne dropdown, kan du bare skrive “sidet” så vil den komme frem (så du ikke skal sidde og lede efter den).

404 sider i Analytics

Nu er det bare at klikke “Gem underretning” og håbe på, du aldrig får en mail fra dem 🙂

Når du får en mail, så ser den sådan ud.

Få mail ved mange 404 fejl

Så må du ind og analysere dig frem til, hvad der er galt.

 

Og husk – nu vi taler 404. Shoporama holder øje med dine 404 sider, så du ikke går glip af linkjuice 🙂

 

 

3 svar til “Få besked, når der er for mange på dine 404 sider”

  1. Jacob Worsøe siger:

    Super godt tip! Det er mega værdifuldt at få fundet 404 sider hurtigt og få dem rettet.

    Hvis du har Google Tag Manager på sitet, har jeg skrevet en guide til hvordan du kan sætte Event Tracking op, så du både kan overføre 404 fejl real-time, men også se hvor de besøgende kom fra, så du kan få rettet linket ved kilden og derved bevare maksimal linkværdi, fremfor at redirecte og tabe 15%.

    Guiden bruger også titlen på 404 siden, ligesom denne guide.

    Se guiden her: http://www.jacobworsoe.dk/real-time-404-tracking-med-google-tag-manager/

    • Ah det er fint, Jacob. Men den slags holder Shoporama også selv øje med for at undgå at spilde linkjuice 😉
      Men altså… det er jo 2017 – mon ikke alle shopsystemer i dag holder øje med den slags 🙂

  2. Jacob Worsøe siger:

    Nej, den står I nok desværre ret alene med… Selv i 2017 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.