januar 9, 2015

Hvad er profiler og hvordan bruger man dem?

Profiler kender du sandsynligvis ikke fra andre shopsystemer, så mange er forvirrede første gang, de støder på dem. Her vil jeg prøve at beskrive profiler, kategorier og landingssider.

En profil er en “vareprofil”. Et produkt kan kun have én profil.

Men et produkt kan sagtens ligge i mange kategorier eller på flere landingssider.

Lad os tage et produkt, som mange kender, vin, og lave en profil dertil.

En vin kan være af typen rød, hvid eller rosé.

Den kan også være fra forskellige lande som Frankrig, Spanien, Chile, Argentina, Australien, USA.

Den kan være fra et bestemt område som f.eks. Rioja, Napa Valley og Mendoza.

Den kan bestå af én drue eller mange druer.

Den har en årgang, som er et tal – f.eks. 1988 og 2009.

Den kan komme fra et bestemt vinhus som f.eks. Beringer, JACQ eller Dopff au Molin.

Så vi har alle de her oplysninger om en vin. Sælger man også vinglas, så vil de have nogle andre oplysninger. F.eks. om de er af krystalglas eller ej. Så det er ikke aktuelt at de har samme profil. De her oplysninger om et produkt, kalder vi “attributter”.

Men lad os komme i gang med at lave profilen. Klik på profiler og så “Opret ny profil”.

Giv den et navn og klik “Gem”.

Opret ny profilNu skal attributterne tilknyttes.  Lad os starte med vintyperne rød, vin og rosé.

Klik på “Tilføj ny attribut”.

Giv den navnet “Type” og klik “gem”. Vi sætter ikke flueben i “variant”, da der ikke er tale om varianter og “Har forskellig pris” følger varianterne, så den skal man bruge, hvis man f.eks. har sengetøj i str. junior til 190,- og str. voksen til 290,-. Men i vores tilfælde ser det sådan ud:

Tilføj attribut Nu ser du dette og vi skal have tilføjet værdier til vores vintype. Så du klikker på “rediger” til højre for “type”.

Tilføje værdier til en attributSå klikker du på “tilføj ny værdi” under attributter

Tilføje værdier til en attributSkriv “rødvin” og klik “Gem”.

Tilføje værdier til en attributDet gentager du så med hvidvin og rosé og så ser det sådan ud

Tilføje værdier til en attributBemærk i øvrigt “vægt”. Den bruges til at bestemme, hvilken der er øverst. Den med det laveste tal er øverst.

Klik “Gem” og vi er færdige med attributen “type”.

På samme måde laver jeg druer, land, område og vinhus. Årstal adskiller sig lidt, da jeg ikke vælger “liste af værdier”, men et tal.

Skærmbillede 2015-01-09 kl. 15.50.26Når jeg synes, jeg er færdig med at tilknytte værdier, så ser min profil sådan ud

Skærmbillede 2015-01-09 kl. 15.52.55Opretter jeg nu et produkt med profilen “vin”, så vil jeg under fanebladet “profil” få dette her, jeg skal udfylde.

Skærmbillede 2015-01-09 kl. 15.54.08Jeg kan vælge at oprette forskellige kategorier og “proppe den i” (det er en fin idé, men også lidt “manuel”. Hvis jeg til gengæld laver de her indstillinger kan jeg lave en landingsside med al vin fra Frankrig. Det gør jeg således:

Klik på Landingssider og “Opret ny landingsside”. Giv den et navn og klik “Gem og rediger videre”

Landingssider i ShoporamaEn landingsside er en dynamisk kategori, hvor varerne selv ryger i, hvis de opfylder bestemte krav. Så vi skal sætte disse krav op. De hedder “regler” i Shoporama. Vi skal have en regel, der hedder “Alle produkter af profilen vin og attributten land = Frankrig”. Det gør vi sådan her.

Klik på “Tilføj regl”. Du får nu en dropdown frem. Her vælger du “profil” fordi det er profilen, vi først vil bestemme. Klik så Gem

Opret landingsside i ShoporamaI næste felt vælger du, at den skal være lig med “vin” og klikker “gem” (bemærk, du godt kan vælge flere).

Herefter skal vi have en ny regel tilknyttet (at den skal komme fra Frankrig). Så vi trykker “Tilføj regl” igen.

Regler og attributterHer vælger vi “produktattribut” og klikker Gem.

I næste trin vælger vi “Frankrig” og klikker Gem.

Vælge produktvariantNu er vores landingsside færdig og indeholder fransk vin.

Det betyder, at fremover skal vi bare markere, at produktet er af profilen vin og fra Frankrig. Så er den straks i den rigtige (dynamiske) kategori.

Siden ser nu sådan ud

Skærmbillede 2015-01-09 kl. 19.09.29Men… nu kommer det rigtigt smarte. Lad os antage, vi laver en side med “fransk vin på tilbud”. Så laver vi præcis det samme som før, men tilføjer reglen, at udsalgsprisen skal være større end 0. Så ser reglerne sådan ud:

Landingssider i ShoporamaDet er hér “dynamikken” kommer ind.

Så hvordan laver man sine profiler?

Ja – det er et godt spørgsmål… du skal kigge på to ting:

1. Skal der være data, der skal præsenteres ved hvert produkt? (F.eks. hvor stor alkoholprocenten er). Så kan det med fordel smides i profilen (i stedet for at skrive det i beskrivelsen). Her skal du tænke på det som produkt-data.

2. Skal jeg skrue “dynamiske kategorier” (landingssider) sammen på baggrund af det her?

Kræver det én af de ting, bør du overveje at inkludere den i en profil.

Hvis du f.eks. sælger vin i to str. såsom 35cl og 70 cl. så kan du vælge at lave en profil, der hedder “vin med størrelser”. Så laver du en “størrelse” og sætter flueben både i “variant” og i “har forskellig pris” og opretter to typer: 35 cl og 70 cl.

Men… så skal du være opmærksom på, at det kan være vanskeligt at lave landingssider til flere profiler. Lav altid en test på det, inden du opretter for mange produkter.

2 svar til “Hvad er profiler og hvordan bruger man dem?”

  1. Per siger:

    Betyder det så også at jeg ville kunne give kunden mulighed for at vælge på en dropdown at de f.eks. Gerne vil have vist al rødvin i f.eks. 35 cl fra Frankrig på en eller anden måde ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.