august 1, 2023
Opsæt ChatGPT som chatbot på din webshop
–
Du kan vitterligt sætte den op på 5 minutter. Men bruger du en time eller to, så får du virkeligt en god chatbot.
I indlægget her viser vi dig, hvordan du får en chatbot baseret på chatGPT på din webshop.
Du kan bruge den gratis version, men den er begrænset til antal beskeder og hvor mange sider, den kan læse på din webshop. Derfor anbefaler vi, at du kaster lidt penge efter den. Så får du en væsentligt bedre chatbot.
Hvad kan Chatbase botten?
Alle kan huske de forfærdelige chatbots vi havde før ChatGPT. De kunne ikke svare på en bønne og henviste i bedste fald bare til åbningstider og et telefonnummer. Den situation er ændret med ChatGPT. Nu kan du gratis få en ganske hæderlig chatbot på din webshop (ja egentligt alle hjemmesider). Vi anbefaler dog, at du vælger en udgave til $19 om måneden, så har du lidt flere muligheder. Lad os se lidt på, hvad du får for de $19.
- Du kan forklare chatbotten, hvordan den skal svare
- Få chatbotten til at opsamle leads
- Du får en chatbot, der kan læse din hjemmeside og svare ud fra indholdet
- Du kan uploade dokumenter, chatbotten skal tage udgangspunkt i, når den svarer
- Lav en spørgsmål / svar sektion, den skal kende til og tage udgangspunkt i
- Mulighed for at se, hvad folk spørger efter, så du hele tiden kan finjustere den
- En chatbot, der kan arbejde på 94 sprog – også fint dansk
Hvad er ChatBase så ikke så god til?
-Jo, den har en tendens til selv at opfinde URL’er, der ikke er på din webshop. Det er virkeligt noget rod. Så derfor skal den lige promptes til at den kun må svare med URL’er til din webshop.
Hvad skal man gøre for at sætte chatten op?
Du skal igennem disse få trin:
- Oprette en bruger på Chatbase
- Giv den noget viden, som du ved, der bliver spurgt om (fragt, leveringstid m.m.)
- Giv den adgang til et sitemap eller lad den crawle din hjemmeside
- Evt. give den spørgsmål og svar
- Forklare den, hvad den skal gøre og hvor formelt den skal svare.
- Indsætte et stykke JavaScript på din side
Det hele kan sagtens gøres på under en time. Lad os gennemgå det trin for trin.
Opret en bruger
Du opretter en bruger her (det er gratis). Du skal kun opgive email og dit ønskede password. Herefter modtager du en mail, hvor du skal bekræfte din oprettelse. Når det er gjort, så skal du logge ind igen. Det er lidt underligt og du skal bemærke, at du ikke bør stå på “sign up” siden. For så får du et nyt bekræftelseslink. Men… log ind igen og så er vi klar til næste trin.
Giv Chatbase instruktioner
Når du logger ind bliver du mødt af dette billede. Her klikker du blot på “New Chatbot”.
Nu ser du dette her. Her har du mulighed for at uploade et dokument med viden, blot skrive instruktionerne i fri tekst, henvise til din hjemmeside eller lave en Q&A. Lad os starte med at lave instruktionerne i fri tekst. Så du klikker på fanen “Text”.
I tekst har du mulighed for at give din chatbot kommandoer. Her kan du se kommandoer til webshoppen Faktorfobi.
Klikker du på fanen Website kan du give den adgang til din hjemmeside. Det er selvsagt en god idé, den ved noget om din hjemmeside, så den kan svare på spørgsmål fra brugerne. Her kan du bede den crawle hjemmesiden eller indsende et sitemap. Vi anbefaler, du sender et sitemap og har du en Shoporama shop skal du blot tilføje /sitemap.xml til din webshop. Hvis du benytter den gratis udgave af Chatbase, så er der begrænsning på, hvor mange URL’er den vil læse.
Slutteligt kan du klikke på Q&A og lære chatbotten nogle spørgsmål og svar, som er typiske for din hjemmeside (f.eks. “hvor mange dages returret har man” og den slags).
Når du mener, det mest grundlæggende er på plads, så klikker du “Create chatbot”.
Nu bliver din chatbot bygget og du får mulighed for at justere lidt på den.
Indstil chatbotten
Nu har du mulighed for at indstille chatbotten. Klikker du på settings er der lidt ting, vi skal se på:
For det første synes jeg, du skal give den et andet navn. Men det er kun for din egen skyld.
Længere nede på siden finder du en “Base prompt”. Det er dét, du ønsker den skal gøre. Her kan du se prompten for en webshop som Faktorfobi
Nogle af de ting, du bør overveje at give den besked på:
- Bed den svare kort. Den er så stolt over, at den kan formulere pæne svar, at den har en tendens til halvlange svar. Men de fleste brugere vil bare have et kort og præcist svar.
- Bed den om kun at svare med links fra dit sitemap (for at undgå, at den selv opfinder links)
- Bed den sende et link til en kategori, hvis der spørges om noget i den stil.
Lige under Base Prompt har du mulighed for at indstille temperaturen. Det angiver, hvor formel din chatbot skal svare kunderne. Det er en slider, der går fra 0 til 1. 0 er meget reserveret og 1 er meget uformel.
Lige under i området “Access” skal du have valgt “can be embedded on website” og vi anbefaler, at du vælger at begrænse den til dit eget domæne. Det gør du ved at aktivere “Only allow the iframe and widget on specific domains” og så skrive dit domæne ind nedenunder.
Når du har indstillet disse ting, så klikker du “Save”.
Få chatbotten på din side
Nu skal du lige have en stump JavaScript ind på din side. Det gør du ved at klikke på fanen “Embed on site”. Så får du dette overlay. Her skal du kopiere den nederste stump kode.
Den indsætter du på din sides body. I Shoporama gøres det under Indstillinger -> HTML-felter. Klik “Tilføj nyt HTML felt”. Giv den navnet Chatbot eller noget. Sæt koden ind og vælg “Tilføj automatisk til <body>” og klik Gem.
Din chatbot er live 🙌🏻
Når du chatbot er live, så bør du lige stille den nogle kontrolspørgsmål. Start med de klassiske om fragt, returnering og spørg ind til de mest populære produkter.
Når du har fundet de største fejl ved den, så korriger den under Data Source -> Text eller “Base Prompt”.
Når den har kørt nogle dage, så gå ind og se, hvad folk har spurgt den om og særligt se, om den svarer fornuftigt. Det gør du under Dashboard. Sæt en dato range og se så, hvad der har været af “samtaler”.