Webhooks i Shoporama

Shoporama har fået en krog: en webhook

En webhook kan måske lyde teknisk, men du kan betragte det som en besked, der sendes til en adresse, når der sker en specifik begivenhed.

I dette tilfælde sendes beskeden når en ordre skifter status og indholdet i beskeden er selve ordren. Adressen, som beskeden skal sendes til, bestemmer du selv.

Det er smart.

Det betyder nemlig at du nu kan koble Shoporama til fx. Zapier, et CRM eller økonomisystem der kan håndtere webhooks, eller du kan få bygget din helt egen fortolker, der gør et eller andet specifikt når nogle betingelser er opfyldt.

Kender du ikke Zapier, så kan du tænke på det som en service, der laver nem integration til hundredvis af forskellige andre services.

Zapier har fx. integration til Google Cloud Printer, MailChimp, Trustpilot, Google Sheets og SMS by Zapier (blandt mange andre). Og dem kan du nu bruge på kryds og tværs når en ordre skifter status til fx. ‘I gang’.

Webhooks i Shoporama

På den måde kan du fx. føre alle dine salg over i et Google Sheets regneark, hvis du er til sådan noget. Du kan desuden lave betingelser ved at bruger ‘Filter by Zapier’:

Shoporama og Zapier integration

Hvis kunden hedder Holmgaard til efternavn, så send en ekstra mail og spørg om vi er i familie et par dage efter ordren er markeret som ‘i gang’. Det kan du gøre på denne måde:

Automatisering med Shoporama

Eller, hvis en kunde har købt for over 10.000 kr i ordren, så send automatisk en sms til din mor og fortæl hende at du gerne vil kigge forbi med en buket blomster. Så bruger du bare handlingen ‘SMS by Zapier’.

Annullerer du en ordre, kan du få Zapier til at gøre noget helt tredje. Er det lige netop ordren til 10.000 må du nok hellere give din mor blomster alligevel.

Det kunne også være at alle igangværende ordrer blev skrevet ud automatisk. Det kan du gøre ved at måle på om status er ‘I gang’ og så koble det sammen med Google Cloud Printer.
Zapier Shoporama

Eller, at alle dine kunder automatisk blev tilmeldt en specifik mailliste i MailChimp, så de fx fik en mail med relaterede produkter efter 30 dage. Husk lige at holde dig gode venner med markedsføringsloven på denne.

Sådan gør du

Lav en ny Zap i Zapier og vælg Webhooks som trigger app.

Zapier er sejt

Derefter vælger du “Catch hook”

Webhooks i Shoporama

Du får derefter en unik url, som Zapier lytter efter beskeder fra Shoporama på.

Zapier integrerer alt muligt

Kopiér url’en og sæt den ind i Shoporama under Tandhjul / API. Husk at trykke Gem:

Webhooks med Shoporama

Derefter venter du til der er kommet en ordre ind og så kan du faktisk begynde at bruge dine ordredata.

Prøv dig frem! :-) Eksperimentér med de integrationer Zapier tilbyder og se om du ikke finder på nogle gode idéer, der passer til dig.

Tak…

Det er Lars Holmgaard, der har været så rar at skrive ovenstående blogindlæg om webhooks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>