juli 8, 2020

Succes med affiliate marketing som Shoporama webshop

Dette indlæg er skrevet af Mikael Rieck fra Marketers som inspiration til Shoporama Partner Ads temadagen 29. oktober.

25% af omsætningen kommer via affiliate samarbejdspartnere

Liams sælger ting til babyer og har stor succes med at bruge affiliate marketing som en ekstra del af sit samlede marketing mix. Max fra Liams har stillet op til et interview om, hvad de har gjort for at skabe så flotte resultater.

Når du har læst dette blogindlæg, så vil du have en større forståelse for, hvad der er muligt med affiliate marketing, hvilke udfordringer Liams havde (og hvordan de overvandt dem), og hvad du selv skal gøre for at komme godt i gang.

Indlægget er delt op som en række spørgsmål og svar, da informationen kommer fra et telefoninterview jeg (Mikael fra Marketers.dk) havde med Max.

Hvem er Liams.dk?
Liams er en babyshop som sælger alt andet end tøj (og andre ting i størrelser). I starten blev der primært handlet med bæreseler og lignende, men i dag omfatter paletten af produkter mere eller mindre alt til babyer.

Shoppen kører naturligvis på Shoporama platformen og blev startet i slutningen af 2016. Stifterne havde tidligere drevet andre webshops, så man havde en del viden og erfaring med sig i bagagen.

På lidt over 3 år har Liams.dk formået at opbygge en omsætning på et tocifret millionbeløb og heraf kommer en væsentlig del af omsætningen altså via de affiliate partnere, man samarbejder med.

(Info: Liams.dk har i 2020 valgt at afvikle sin forretning af personlige årsager – ikke fordi det på nogen måde var en dårlig forretning).

Hvornår opstartede I med affiliate?
I august 2017, på en Shoporama tur til Spanien, valgte Liams at tage hul på affiliate marketing. I de tidligere webshops som ejerne havde drevet, havde tankerne ofte gået på, om man skulle starte op med affiliate. Det var dog aldrig blevet til noget.

Max fortæller, at den primære årsag til, at de ikke var kommet i gang tidligere var, at det virkede uoverskueligt at få startet et program op.

Det, der gjorde, at Liams kom i gang med affiliate, var, at en af de andre deltagere på Spaniensturen satte sig ned og hjalp med opsætningen af programmet. Det tog mindre end 25 minutter at få sat det hele op, og når Max kigger tilbage, så ærgrer han sig over, at han ikke havde brugt de 25 minutter meget tidligere.

Der er potentielt blevet tabt mange tusinde kroner ved ikke at komme i gang fra dag ét. Liams.dk havde lige knap et år på bagen, da affiliateprogrammet blev lanceret.

Hvilke bekymringer havde I?
Umiddelbart var der ikke de store bekymringer, udover hvad der skulle til at komme i gang. Hele konceptet omkring affiliate virkede lige til, men samtidig også abstrakt og uoverskueligt.

Så det var ikke bekymringer, der holdt dem tilbage, men nærmere manglende viden om, hvor meget tid der skulle lægges i det og manglende indsigt i, hvor meget omsætning affiliates ville kunne skabe for forretningen.

Konceptet om, at andre (affiliates) promoverede og solgte Liams produkter var let at forstå, og det var også let at forstå, at affiliates kun blev betalt for de salg, der blev skaffet.

Hvilke netværk valgte I og hvorfor?
Umiddelbart blev der ikke gjort de store tanker om, hvilket affiliatenetværk der skulle samarbejdes med. Partners-ads var det naturlige valg, og det har Max på ingen måde fortrudt.

Ved oprettelse af affiliateprogrammet skal der udfyldes lidt korte tekster (max 500 tegn), afkrydses et par bokse og uploades et par bannere.

Processen er lige til og kan virke langt mere skræmmende, end det er, når man først går i gang.

Hvordan fastsatte I kommission og betingelser?
Kommissionen blev sat så højt, at man var sikker på at blive valgt/foretrukket af affiliates. For Liams.dk’s vedkommende startede man ud med en kommission på 15%.

Tanken er, at kommissionen skal virke attraktiv på affiliates, når den sammenholdes med konkurrenterne i samme niche. Hvis SHOP A tilbyder 10% og SHOP B tilbyder 15%, så vil SHOP B (alt andet lige) virke som en mere interessant butik at promovere – set med en affiliates øjne.

Senere har Liams.dk i flere omgange skruet sin kommission ned. Ikke fordi man kunne, men fordi produktsortimentet blev udvidet til at indeholde produkter med langt lavere avance.

I stedet for at lave differentierede kommissioner (hvilket er muligt), så blev den generelle kommission justeret. Så vinder man lidt mere et sted og lidt mindre et andet sted.

Max fortæller, at det ikke har været et problem set med affiliates øjne, da shoppen performer rigtig godt og løbende er blevet optimeret til at klare sig bedre og bedre. Så selvom der er blevet skruet ned ét sted, så er det løbende blevet ”kompenseret” et andet sted.

Hvilke betingelser satte I (tilladt / ikke tilladt)?
Max fortæller, at fordi man ikke rigtig havde erfaringer med affiliate fra tidligere, så kunne de alene basere deres beslutninger om betingelser på, hvad de havde hørt fra andre.

Det betød derfor, at både Google Shopping og Facebook annoncering var forbudt på Liams.dk’s program til at starte med. En beslutning som senere viste sig at være en dårlig ide, som man heldigvis fik korrigeret.

Da man valgte at åbne op for, hvad man tillod affiliates at gøre, så 3-dobledes affiliateomsætningen næsten fra måned til måned.

En af fordelene som Max ser ved at lade affiliates håndtere den betalte annoncering er, at mange affiliates er eksperter, der ikke laver andet. For Max og team var det en bi-ting, som skulle laves sammen med en masse andre ting, og derfor blev kvaliteten af deres eget arbejde aldrig lige så godt.

Hvad var forventningerne inden start og hvad skete der?
I forhold til forventningerne, så fortæller Max, at de slet ingen forventninger havde. Det var ikke noget, de havde prøvet for, og der var ikke nogen i den umiddelbare omgangskreds, som havde data man kunne læne sig op ad.

Det gode ved affiliate marketing er, at det er 100% performancebaseret. Så hvis det ikke virker, så koster det ingenting, og derfor giver det ikke mening at lade være at prøve. Går det derimod godt (som i Liams.dk’s tilfælde), så kan der være utroligt meget at vinde.

Max melder dog ærligt ud, at de håbede på en let omsætningsstigning. Resultaterne (som du kan se i billedet ovenfor) har dog overgået alle deres forventninger.

Omsætningen via affiliates i 2019 landede på næsten 1.300.000 kr. og det til trods for, at Google Shopping mv. ikke var tilladt i halvdelen af perioden.

Hvad har I gjort for at få succes med jeres affiliateprogram?
På mit spørgsmål om hvad Max og teamet har gjort for at få succes med affiliateprogrammet, så er Max også meget ærlig.

Svaret er nemlig: ”Ingenting”.

Da jeg så spørger lidt ekstra ind, så er der alligevel gjort en lille smule.

Eksempelvis blev der sendt mails ud til alle affiliates i forbindelse med Black Friday 2018 salget. Alle aktive affiliates fik individuelle e-mails fra Max, og alle inaktive affiliates fik en fælles mail.

Samlet set blev der skrevet rundt til alle 150 affiliates.

Fordi den handling virkede så godt, så blev succesen naturligvis gentaget (også med stor succes) i 2019.

Derudover nævner Max, at den store hemmelighed bag succes nok er, at Liams.dk er en meget veldreven shop, som konverterer godt. Driver man en god forretning, har en god kommission og en god konvertering, så vil affiliate virke.

”Hvis du har succes med din shop, så vil du også få succes med affiliate. Det modsatte vil dog også være tilfældet.”

Max Poulsen, Liams

Hvad ville I gøre om, hvis I kunne?
Der er to ting, som Max gerne ville have gjort anderledes.

Den første er, at affiliateprogrammet burde være startet fra dag ét. Der blev ”spildt” et helt år, fordi man var usikker omkring, hvad det krævede at starte et affiliateprogram op (hvilket kun var 25 minutter).

Den anden del var, at affiliates ikke fra starten fik muligheden for at køre Google Shopping Ads. Max’ bedste bud er, at den beslutning har kostet mange hundredetusinde i omsætning.

Hvilke andre marketingkanaler bruger I?
Liams.dk arbejder, udover affiliate, med Facebook annoncering og udsendelse af nyhedsbreve.

Den anden del var, at affiliates ikke fra starten fik muligheden for at køre Google Shopping Ads. Max’ bedste bud er, at den beslutning har kostet mange hundredetusinde i omsætning

Hvis jeg (Mikael) skal læse mellem linjerne, så lyder det til, at der kunne gøres langt mere på Facebook end der bliver gjort i dag, og derfor ligger der også en oplagt mulighed for Liams.dk i at overveje at åbne op for, at affiliates kan køre Facebook annoncering.

Hvad er dine bedste råd til shops, der vil i gang med affiliate?
Sidder du med en idé om, at du skal have startet dit affiliateprogram, så er her Max’s skabelon for at komme i gang:

Sæt dig ned og brug 30 minutter på at få opsat en konto (fx hos Partner-ads)

Tag evt. fat i nogen der kan hjælpe dig i gang (undertegnede kan fx hjælpe dig)

Arbejd kontinuerligt med at skabe en bedre shop. Det smitter positivt af hele vejen rundt.

”Affiliate marketing er nemt, set med en webshops briller. Man bestemmer selv, hvad kunderne skal koste.”

Max Poulsen, Liams.dk

Jeg håber at ovenstående har givet lidt inspiration og indsigt i, hvad der skal til for at komme i gang og få succes med et affiliateprogram.

Har du spørgsmål, kommentarer eller brug for hjælp, så er du velkommen til at kontakte mig på mikael@marketers.dk eller ringe på 36991313.

Kunne det være interessant at deltage på en heldags workshop, hvor fokus er at opsætte og optimere dit affiliateprogram, så tilbyder Shoporama nu den mulighed.

Du kan læse mere om det på denne side: 1-dags affiliate workshop for Shoporama shops


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.