Rune dropper sit job og lever af sin webshop

Rune sælger specialøl fra sin butik oelhandleren.dk. Det har han gjort nogle år nu. I flere år har han passet sit lønmodtagerjob og når han kom hjem, kunne han passe sin webshop. Når andre mennesker tændte for Netflix, så gik Rune i gang med alt det, som det kræver at drive webshop:

✔ Bestiller varer

✔ Sende nyhedsbreve

✔ Oprette produkter

✔ Tage billeder

✔ Lave regnskab

✔ Svare emails

✔ og de 1000 andre ting, som folk ikke aner er en del af at have en webshop.

Men det bar frugt. Langsomt men sikkert er Rune kommet i mål, så han i dag er nået dertil, at han kan sige sit lønmodtager job op og passe sin webshop. Som han skrev på Facebook

Det er den slags historier, Shoporama er sat i verden for at skabe. Vi jublede, da vi hørte, Rune kunne leve af sin webshop og hepper på ham.

I den anledning, har jeg lavet et mini-interview med Rune om e-handel og øl. Vil du vide mere om Runes shop, så følg med på Facebook-siden

Fortæl lige kort om din shop og hvornår du startede den

Navnet siger vel det hele :-)

Og så måske ikke alligevel. Jeg sælger selvfølgelig øl, mere præcist specialøl, hovedsagligt egen import, fra Belgien samt udvalgte bryggerier fra Danmark og få andre lande. Sortimentet tog udgangspunkt i mine egne præferencer, hvilket stadig har et stort aftryk på sortimenet.

Jeg startede Ølhandleren hjemme i mit gamle værksted i vinteren 2012/2013 som en gårdbutik udelukkende på hobbyplan uden særlige ambitioner. (Historien om den først tid kan findes på hjemmeside)

I sommeren 2013 var jeg uden fast arbejde i et par måneder og tænke “what-the- hell, jeg prøver sgu med en webshop” og signede up til en demoshop ved DanDomain. Inden jeg gik live fandt jeg heldigvis Shoporama og i august gik shoppen live i en meget soft launch med første ordre landet d. 31/8 – 2013.

Ølhandlerens lokaler

Ølhandlerens lokaler

Har du altid troet på projektet? Hvis nej – hvad fik dig så til at tvivle?

Jeg har altid troet på projektet. Men mine egne ambitioner og syn på hvad det kunne blive til har løbende ændret sig.

Da jeg startede op, var det udelukkende tænkt som en hobby/fritids ting der kunne ske hjemmefra. Tanken var, at hvis man kunne få andre til at betale for ens eget forbrug var det ikke helt ved siden af.

Men efter den første jul med webshoppen var det åbenlyst, at projektet ville tage en anseelig del af min tid.

Og da jeg hele vejen har nægtet at låne penge (ud over en mindre kassekredit, til at udligne likviditetsudsving) til noget som helst, har væksten været konstant men moderat.

Da 1 kvartal af 2016 viste en vækst på ca 100 % i forhold til 2015, blev det tydeligt for mig, at den begrænsende faktor var min tid.

Rune pakker øl

Rune pakker øl

Hvis du skal give en ny webshop-ejer 5 gode råd, hvad skal det så være?

5 gode råd til nye shopejere, fra en introvert, detaljefokuseret e-købmand:

1) Start småt og overskueligt. Det kommer selvfølgelig an på dine midler og erfaring. Men du vil uden tvivl lave fejl og tage dårlige beslutninger i starten (sikkert også senere), så er det bedre at gøre på et mindre budget. Det er trods alt bedre at skyde kr 1000,- på virkningsløs reklame end 25.000,-

Det bliver også lettere at skifte kurs i en lille jolle kontra et stort containerskib, hvis du har læst markedet forkert eller dine kunder bare ikke lige ser lyset i dit fantastiske produkt.

2) Don’t quit your dayjob!! Med mindre du har en stor opsparing eller er på SU (det er jo ikke helt umuligt at malke det system lidt), så har du højst sandsynligt brug for en indkomst. Jo længere du kan vente med at trække penge ud af din virksomhed des bedre. Det er først nu det for alvor bliver nødvendigt for mig.

3) Få styr på dine omkostninger og dækningsbidrag fra start. Find ud af hvilke faste omkostninger du bliver nødt til at have. Shop-platform, betalingsgateway, osv. Og herefter hvilke variable omkostninger der kommer på hver ordre/vare. Emballage, forsendelse, annoncekroner, så du får prissat dine produkter fornuftigt fra starten, selvom du selvfølgelig gerne må ændre løbende. Det er bare vigtigt at du ved lige præcis hvornår du tjener penge på en ordre og hvornår du ikke gør (der kan være gode grunde til det sidste

4) Lær “alt” det basale selv. Du behøver ikke være et multikunstner, men i staten skal du alligevel ikke – efter min mening – smide penge til højre og venstre efter alt muligt. Så kan du lige så godt lære det grundlæggende om SEO, regnskab, billedbehandling, analytics, facebook, adwords osv. Det kan godt være at flere af disse ting skal outsources over tid, men ved at sætte dig ind i det basale også prøve det af, bliver du en meget bedre indkøber af disse services.

5) Brug dit netværk. Det lærte jeg alt for sent! Shoporama har et helt fantastisk netværk både on- og offline, brug det! Men brug også dem du kender uden for Shoporama-boblen og lyt til deres råd og tag det du kan bruge. Jeg troede i lang tid at jeg vidste, om ikke alt så i hvert fald nok, om alt muligt. Det bliver modbevist hver eneste gang jeg mødes med andre shopejere og forretningsdrivende.

Hvad elsker du ved Shoporama?

I tilfældig rækkefølge, er jeg vild med Shoporama fordi:

★ Det er all-inclusive. Jeg skal ikke tage stilling til ekstra moduler og features, jeg kan bruge alt der tilbydes eller lade vær. Jeg har købt en Audi og skal ikke bekymre mig om ekstraudstyr, det er der bare og hvis så ikke vil have varme i sæderne kan jeg bare slukke, indtil jeg får brug for det. Og hver morgen kan jeg være heldig at der er kommet en ny opdatering/feature jeg ikke anede jeg manglede.

★ Det er et dansk system med danske udviklere der er tilgængelige og virker til at være oprigtigt interesseret i min succes.

★ Shoppen er super SEO venlig lige fra starten. Det gælder både de ting jeg selv kan pille ved (titles, meta, h1, h2 osv, billedstørrelser, billed-tags osv) og de ting jeg ikke kan (fx serversetup og hastighed)

★ Fuld adgang til html, css osv

★ Der er et fantastisk community omkring Shoporama med hjælpsomme kollegaer, netværk, events/arrangementer og kurser.

Hvad hader du ved Shoporama

★ Flere standarddesigns at komme i gang på. Der er vist kommet et standard-design der fornuftigt, men det var meget længe undervejs. Det er en meget rar ting for folk der vil i gang på et meget lille budget. Det kan nemlig godt lykkes uden at smide mange tusind kr up front.

★ Bedre mulighed for at trække detaljerede statistikker ud af shoppen.

★ En simpel/billig POS løsning, der ikke er afhængig af et økonomisystem.

Hvad er det første du tager fat på, når du nu går fuld tid med din shop?

De første punkter på den kilometerlange to-do liste er trafik, trafik, trafik, hvilket primært skal ske gennem mere content på siden, produktsider/beskrivelser og længere artikler. Der skal også skabes mere trafik gennem Facebook både betalt og organisk, mens maillisten skal plejes. Men der er jo tusind af løse ender der skal bindes sammen og så snart sommerferien er overstået er vi jo allerede bagud med at få planlagt julesalget (vi har et stort salg af vores øl julekalender i november måned), der de sidste par år har stået for ca 50% af årets omsætning.

Hvilken øl fra din shop er man bare nødt til at smage?

Uanset hvilken øltype man er til, så skal man unde sig selv at smage en Gouden Carolus Cuvee van de Keizer (den blå). En mørk og mægtig øl, der fungerer absolut glimrende til en rød bøf med hele svineriet.

På toppen af det har den en god historie, du kan læse mere om på siden.

5 thoughts on “Rune dropper sit job og lever af sin webshop”

  1. Det er sådan noget her der vil kunne få mig til at vælge Shoporama når jeg skal starte en shop.

    Rigtige mennesker med rigtige historier.

    Fra iværksætter siden er det også en god historie, der ikke læger skjul på at det er sindsygt hårdt arbejde. God læsning.

    Men 50% på en produktserie i en sæson er at være afhængig af meget synes jeg, men er ikke i tvivl om at det skal du nok få styr på Rune, når dine planer føres ud i livet på fuld tid! :)

    God dag!

    1. Hej John.
      Tak for kommentaren. Blot for en god ordens skyld, så er det julesalget i bred forstand der har stået ca halvdelen. At slå sig op på et enkelt produkt ville være en større chance end jeg turde tage.
      Mvh Ølhandleren

    2. 1000 tak for den pæne kommentar, John. Det varmer.
      Ja – det er mennesker hele vejen rundt. På godt og ondt. Det betyder at vi jo også fejler engang i mellem. Men vigtigst af alt, så jubler vi på hinanden og drikker en øl sammen i Shoporama. Det er fedt og du er meget velkommen, når du engang skal have en shop.
      Har du lyst kan du se, hvad der sker i Shoporama gruppen på Facebook.

  2. Tillykke.

    Jeg lever selv af min webshop. Jeg overvejede på et tidspunkt,
    at lave en webshop hos shoporama, men jeg følte ikke at jeg uden HTML evner kunne klare det selv. Det at lave en menu var svært for mig. Jeg ved ikke om det er blevet anderledes nu.

    1. Hej Daniel.
      Sejt du kan leve af din webshop.
      Det kræver næsten at du selv kan lidt html eller får nogen til at udvikle det for dig.
      Du er meget velkommen til at skrive mig en mail på vadskaer@shoporama.dk så skal jeg finde dig et rigtigt godt tilbud på at få flyttet din shop, hvis det er aktuelt. Forstår godt, hvis du ikke orker. Men du skal have tilbudet og du kan også bare komme om et års tid eller senere, hvis du får lyst til at prøve noget nyt :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>