Fejl i strukturerede data

html er et meget simpelt sprog. Man kan angive en overskrift, en forkortelse, et billede, et link m.m., men man kan ikke i html angive de ting, vi som webshop ejere gerne vil angive. Det er ting som navn, pris, lagerstatus etc. Mennesker kan nemt se på en side, at der er tale om en webshop og et produkt. Men for en robot, som dén Google har, er det sværere.
Derfor blev strukturerede data opfundet.
På den måde angiver man lidt mere information til robotter såsom Googles robot, Googlebot.
Normalt angiver man bare en pris sådan her med html

<span>499,-</span>

Men med strukturerede data, skriver man det sådan her

<span itemprop="price" content="499.00">499,-</span>

Brugeren ser præcis det samme, men søgemaskinerne har vedtaget denne standard, som de så læser. På et produkt kan de bl.a. læse

  • pris
  • valuta
  • navn
  • billede
  • lagerstatus
  • anmeldelser af produktet
  • producent / brand

Når Google kender de informationer, har de nemmere ved at præsentere det i søgeresultatet. Som du kan se af søgeresultatet her for Liams, så kan Google nu vise prisen ude i søgeresultatet.

Fejl i strukturerede data

Det giver øget synlighed og flere kliks.
Det er én af fordelene ved strukturerede data. Men for at Google kan læse dem, skal vi overholde de “regler”, som er sat op. Der er forskellige standarder for disse regler. Dét, der er ved at være mest anvendt er Schema.org.

Hvis man laver en fejl i den måde, man markerer sine data op på, så vil man få enten en fejl eller en advarsel, når man tester denne “opmarkering af strukturerede data”. Måden du tester det på, er ved at tage URL’en fra ét af dine produkter og teste her.

Får du en advarsel, er det ikke alvorligt, men er du en dengse, bør du rette det. Får du fejl, skal du have det rettet. Det skal din udvikler som regel ind over, men den gode nyhed er, at for en god udvikler, tager det ikke mere end 2-3 minutter.

For en webshop er det primært vigtigt at markere sine produkter op. Har du anmeldelser med, så sørg for at få dem med, da det giver rigtig god synlighed i søgeresultatet.

Du kan også markere din adresse og kontaktinformation under den “opmarkering”, der bliver betegnet localbusiness.

Vil du se en introduktion til strukturerede data, har jeg også lavet en video om det.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>