juni 28, 2014

Fang de besøgende, der forlader din kurv

Der er tre ord, der kan få alle e-købmænd til at ryste i bukserne: Cart abandonment rate!

(Altså antal besøgende, der lægger varer i kurven, men bare forlader din shop uden at gennemføre købet. Tallet er skyhøjt – ifølge danske Baymard er det på omkring 68%). Uanset hvad, så kan man gøre lidt for at indfange de tabte (i hvert fald de af dem, som kommer til kurven) og vi har netop lanceret en ny feature til netop det.

Det gør i al sin simpelhed ud på, at hvis en bruger

1. begynder check-ud og

2. når at skrive sin email-adresse og

3.samtidigt takker ja til nyhedsbrevet,

så har du nu mulighed for at sende brugeren en mail helt automatisk og minde hende om alle de lyksagligheder, der vil tilfalde hende, når hun har købt dit produkt.

Rent teknisk, så skal du bare have skabelonen i den fil, der hedder basket_mail.html og under indstillinger sætte den til at blive sendt efter X antal timer. Et voilá.

Saml op på dem, der forlader din kurv

Sådan mellem venner, kan vi fortælle at den har reddet op til 80% af de personer, der “faldt ud” på webshoppen Faktorfobi.

Og så bare sætte sig tilbage og nyde de øgede ordrer.

Nå… Skal du inspireres, så er her et væld af blogposts og denne skønne infografik

13 fede opfølgende mails

Det kan du gøre for at minimere frafaldet

Endnu en infografik om emnet

Inspiration til at komme abandonment til livs

Visual Website Optimzers mega guide til at reducere frafaldet

Nu er der kun en ting at gøre: Kom igang (det er sat op på 10 minutter).

Bemærk at hvis din kunde kom fra et nyhedsbrev, så kan du med fordel tilføje kundens mail-adresse til GET-parameteren ‘subscriber_mail’ og dermed sørge for at de får en mail, hvis de ikke checker ud. Fx:
‘http://shopnavn.tld/vare?subscriber_mail=john@example.com’.

6 svar til “Fang de besøgende, der forlader din kurv”

  1. Erik siger:

    Super god ide 🙂
    Jeg oplever faktisk en del “ordre” som ikke kommer videre til betaling af en eller anden grund. Enkelte kan jeg redde med en email til vedkommende – men det kræver også at jeg rent faktisk opdager den manglende “ordre”. Så en automatisering er bestemt en super løsning.

    Eneste “øv” er at vi ikke selv har adgang eller kan rode i koderne til net butikken.
    /Erik

  2. Den slags er du da selv herre over, Erik 😉
    Der er altid plads til flere på Shoporama

  3. Jesper Schneider siger:

    Hej Morten
    Ved du om det kræver, at det står specifikt i betingelserne til nyhedsbrevstilmeldingen?

    PS: På faktorforbi virker links under Websted i footeren ikke i Chrome og Firefox

  4. Hej Jesper.
    Det tvivler jeg på. Har man tilmeldt sig nyhedsbrevet, har man jo sagt god for at få mails.

    Ja – de der footerlinks, nåede min kone aldrig til på Faktorfobi

  5. Kan der laves en mulighed for at sende en test mail, når man opretter systemet? Det er lidt træls at skulle vente de 1-3 timer, for at se om mailen er som ønsket. 🙂

  6. Ja, det er på vej, Michael Højer. Vi arbejder på et email-center, hvor man kan lege mere med det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.